Ik krijg in mijn praktijk veel kinderen die een betere werkhouding willen ontwikkelen zoals beter leren concentreren op school. Meestal kunnen ze zich wel concentreren; ze kunnen lang achtereen gamen of met lego of poppen spelen, of filmpjes kijken of voetballen. Maar in de klas, met al die afleiding: geluiden, indrukken, is het moeilijk vol te houden.
Of ze hebben niet de juiste werkhouding bij het doen van huiswerk: (te) snel klaar, alleen doorlezen in plaats van leren of te veel hulp vragen aan ouders.
Kinderen kunnen hun werkhouding verbeteren met gebruikmaking van de Beertjes van Meichenbaum (zelfinstructiemethode van Meichenbaum).
Bespreek met je kind dat het maken van een opdracht of een taak goed gaat als het zich deze vier vragen stelt:
- Wat moet ik doen?
- Hoe ga ik het doen?
- Ik doe mijn werk.Gaat dat goed?
- Ik kijk mijn werk na. Wat vind ik ervan?
Print elk beertje uit en plastificeer het om mee te nemen naar school. De beertjes kunnen het kind er aan herinneren om de opdracht of taak in de juiste stappen te doen.
———————————————————————————
Ik oefen het dan met mijn coachkinderen door samen een recept te maken. Bij koken is het immers belangrijk om goed in te kopen, voor te bereiden, klaar te zetten en dan aan het werk te gaan.
Laat het kind dus eerst het recept goed lezen, dan een boodschappenlijstje maken, dan de spullen kopen, de ingrediënten klaarzetten, de hoeveelheden afmeten of wegen en dan gaan koken of bakken.
Een van de favoriete recepten van de kinderen:
Scones (6 stuks)
225 gram bloem
2 volle theelepels bakpoeder
50 gram boter
25 gram suiker
snuf zout
100 ml (karne)melk
Verwarm de oven voor op 225° C
Doe bloem, bakpoeder, boter suiker en zout in een kom. Snijd de boter er met 2 messen door. Doe de karnemelk erbij en ga dan verder met je handen kneden tot je een bal hebt. Zorg dat alle boter er goed doorheen gekneed is!
Doe in de vormpjes (cakevormpjes of een bakblik met sconevormpjes) een bolletje deeg. Je hebt genoeg voor 6 vormpjes.
Laat ze in 15/20 minuten lichtbruin worden in de oven.
Eet ze met double cream, of clotted cream of creme fraiche en jam.
—————————————————————————–
Thuis kan je je kind met huiswerk begeleiden door met deze methode te werken.
Vooraf: Maak samen een plan: wanneer doe je je huiswerk? (plan tijd in voor ontspanning)
Help het kind zoeken naar zijn eigen stijl. Praat erover hoe jij het vroeger deed en wat werkte. Zorg voor een rustige werkplek.
Begeleid je kind aan de hand van de vier vragen.
Ad 1. Ga samen met het kind na wat er precies bedoeld/gevraagd wordt maar laat het kind het zoveel mogelijk zelf uitzoeken en zelf aan het werk gaan. Leer je kind om de vraag zorgvuldig te lezen. Vraag of het kind tijd genoeg heeft, of het moeilijk is etc en vraag hoe je het kind kan helpen, zonder het te gaan overnemen.
Ad 2. Als een kind vraagt hoe moet ik het doen? Stel dan een wedervraag: hoe denk jij dat het moet? Geef geen pasklaar antwoord maar laat het kind het zelf uitzoeken met wat aanmoediging van jou.
Ad 3. Ga samen op zoek naar de beste leerstijl voor het kind. Ga daarbij ook na wat voor jou vroeger het beste werkte en waarom. Kijk of het maken van een schema, of samenvatting handig is voor het kind. Kijk ook vorig huiswerk na om te kijken of de manier waarop het kind het heeft gedaan goed is, of nog aanpassing nodig heeft. Zoek naar onthoudtrucjes.
Ad 4. Leer het kind om naslagwerken te gebruiken of op te zoeken of dingen kloppen. Overhoor het kind pas als het eerst echt alles heeft geleerd.
Succes!